Experten: Tips och tricks

Smarta tips för användaren

— IS Tools projektledare Oliver Ahlberg delar med sig av sina smarta tips och tricks. Med dessa enkla knep kan du spara massor av tid när du jobbar.

1. Spara dina filter
När du söker efter specifik information är filter ett bra hjälpmedel. Du kan till exempel få fram alla kunder i ett visst område som har samma status eller de kunder där en beställning inte är gjord ännu. Visste du att du kan spara dina egna filter? På så sätt slipper du göra om samma procedur varje gång. Döp filtret till ett passande namn så hittar du det enkelt nästa gång du loggar in. Dessutom kan du dela dina filter med andra som har samma roll som du — perfekt när ni är flera som hanterar samma information inom företaget.

Vill du veta exakt hur du gör? Spana in filmen här.

2. Importera Excellistor enkelt
Det finns två olika sätt att importera information från Excel till systemet. Har du inte så mycket information som ska flyttas över kan du markera de aktuella raderna i Excel, kopiera dem och klistra in direkt i systemet.
Om det däremot är mycket information som ska flyttas över kan det vara bättre att skapa en importmall i systemet. Mallen knyter samman kolumnerna i Excel med rätt fält i systemet och ser till att all information från Excel lyfts in på rätt plats. Under tiden importen pågår kan du syssla med annat. Dessutom finns ingen risk att någon detalj försvinner på vägen eller att du missar att få med något.

Filmen här visar hur du går tillväga steg för steg.

3. Ändra detaljer snabbt
Ibland behöver man bara gå in och ändra en detalj eller en uppgift snabbt. I systemet kan du som administratör enkelt gå in de olika tabellerna och ändra uppgifter i dem, utan att först behöva skapa formulär för detta. Det innebär att du aldrig mer behöver sätta upp kommande ändringar på en “att-göra-lista” utan snabbt kan göra ändringarna direkt istället!

Lär dig hur du gör enkla ändringar i filmen här.